More Hispano

 

„Podczas gdy dla większości zespołów muzyki dawnej improwizacja wyraża się poprzez dodanie ornamentów, dla Parrilli i jego ansamblu oznacza ona znacznie więcej” („The New York Times”). Kierowany przez Vicente’a Parrillę zespół More Hispano nie tylko odtwarza muzykę – on ją kreuje. I to nie na papierze, lecz na estradzie koncertowej, przed publicznością. Improwizacja, pełne ryzyka „glosy”, kreatywność, wzajemne komunikowanie się i wirtuozeria – wszystko to razem sprawia, że mamy do czynienia każdorazowo z unikatowym wykonaniem. Od 2005 roku zespół skoncentrował się wyłącznie na rozwoju i odkrywaniu sztuki improwizacji jako głównym narzędziu nadającym wykonywanej muzyce świeżość i element zaskoczenia, a także wielką siłę przekazu.

Najnowsze sesje nagraniowe More Hispano doprowadziły do wydania dwóch płyt CD: Yr a oydo (w starohiszpańskim: „Przez uszy”, 2010), poświęconej improwizacji w renesansie i wczesnym baroku, oraz bardzo osobistej płyty Glosas (2011), na której znalazł się oryginalny i niepublikowany wcześniej materiał związany ze sztuką dyminucji w muzyce renesansu.

More Hispano występowała na wielu festiwalach, wśród których znalazły się: Festival de Música Antiga de Tiana w Barcelonie, Festival de Música Antigua de Sevilla, Early Music Festiwal w Radovljicy (Słowenia), Festival Oude Muziek Utrecht (Holandia), East Cork Early Music Festival (Irlandia) oraz XXIII Festival Internacional de Música Colonial Brasileira e Música Antiga (Brazylia). W Polsce wystąpił na Forum Muzyki Hiszpańskiej organizowanym przez Instytut Cervantesa.

 

VICENTE PARRILLA

jest szefem zespołu More Hispano -Vicente Parrilla. W ostatnich latach poświęcił się sztuce improwizacji na temat utworów z repertuaru muzyki dawnej.

Urodził się w 1977, uczył się gry na flecie prostym u Guillermo Peñalvery w Konserwatorium w Sewilli. Mając zaledwie 17 lat, wyjechał do Holandii, gdzie podjął dalszą naukę, początkowo u Jeanette van Wingerden w Królewskim Konserwatorium w Hadze, a następnie u Waltera van Hauwe w Konserwatorium w Amsterdamie, które ukończył w 2001. Ukończył także studia u Pedra Memelsdorffa w Wyższej Szkole Muzycznej w Barcelonie.

Karierę koncertową rozpoczął w wieku 20 lat, debiutując płytą CD w całości poświęconą XVII-wiecznemu kompozytorowi Bartolomé de Selma y Salaverde.

Oprócz kierowania More Hispano Vicente Parrilla współpracował z takimi zespołami, jak: Accademia del Piacere, The Royal Wind Music Consort, Artefactum, Orphenica Lyra, Capella de Ministrers, El Paraíso Perdido, Seville’s Baroque Orchestra (z którą występował jako solista) i madrycka Orkiestra Symfoniczna. Występował na wielu festiwalach i w wielu salach koncertowych Hiszpanii, Irlandii, Anglii, Austrii, Holandii, Czech, Portugalii, Niemiec, Słowenii i Brazylii.

Uczył gry na flecie prostym na wielu kursach mistrzowskich prowadzonych w konserwatoriach w Saragossie i Cuenca, a także podczas XIII, XIV i XV Muestra Antigua Castillo de Música de Aracena (Huelva ). Od 2004 regularnie uczy gry na flecie prostym, ornamentacji i improwizacji w Konserwatorium w Sewilli.

W 2010 druga płyta More  Hispano Yr a oydo, została nagrana pod jego kierownictwem, a w 2011 ukazała się trzecia płyta zespołu, Glosy.

RAMI ALQHAI

urodził się w 1980 w Sewilli. W 1995 podjął naukę gry na violi da gamba w Konserwatorium w Sewilli. Następnie uczy się u takich profesorów, jak: Ventura Rico, Itziar Atutxa, Marianne Müller, Rainer Zipperlin, Rodney Prada i Vittorio Ghielmi w  Accademia della Musica Internazionalle w Mediolanie (Włochy) oraz w Conservatorio della Svizzera Italiana w Lugano (Szwajcaria).
Kilkakrotnie brał też udział w kursach, jakie co roku odbywają się w Bejar (Salamanca). Jest członkiem takich zespołów, jak:  Gruppo Seicento, Alqhai Consort, Il Suona Speaker (Vittorio Ghielmi), Accademia del Piacere (Fahmi Alqhai), La Corrente (Juan Carlos Rivera), Ishbilya Consort, Speculum (Ernesto Schmid) i zespołów współpracujących z m.in. Orkiestrą Symfoniczną Galicji, Orphenica Lyra (José Miguel Moreno), More Hispano (Vicente Parrilla), Camerata Iberia (Juan Carlos de Mulder), Orkiestra Barokowa festiwalu Autunno Musicale (Pierangelo Gelmini), Armoniosi Concerti (Juan Carlos Rivera), Music Ficta (Raul Mallavibarrena).
Występował na wielu festiwalach w Hiszpanii i w innych krajach, m.in.:  International Music Festival American Renaissance and Baroque “Misiones de Chiquitos” (Boliwia), Festival de Musica Antigua de Gijón, the X Festival Internazionale di Musica Antica (Martinengo, Italy) Międzynarodowy Festiwal Antico di Martinengo, 26 º Festival Ambronay, Tage Alter Musik in Herne, Festival of Music and Dance of Granada, Palau de la Música in Valencia, Music Week Futillar (Chile).

JUAN CARLOS RIVERA

urodził się w Sewilli. Studiował grę na gitarze klasycznej u Américi Martinez w tamtejszym Konserwatorium.

Uważany jest za jednego z najbardziej znanych hiszpańskich artystów wykonawców muzyki dawnej, jego nauczycielami byli Hopkinson Smith, Jose Miguel Moreno, Paul O'Dette i Pat O'Brien.

Występował na różnych międzynarodowych festiwalach muzyki dawnej, m.in. w Brugii, Utrechcie, Caen, Saintes, Barcelonie, ​​Granadzie oraz w wielu salach koncertowych, jak m.in.: Narodowe Audytorium w Hiszpanii, Biblioteka Narodowa w Waszyngtonie, Opera Komiczna w Paryżu, Teatro Real w Madrycie, Wiener Konzerthaus.

Ma na swoim koncie wiele nagrań płytowych jako solista na vihueli,  lutni basowej i gitarze barokowej oraz jako akompaniator, a także kameralista. Jest dyrygentem zespołu La Correnta, który koncentruje się na muzyce hiszpańskiego renesansu i baroku oraz Armoniosi Concerti.
Uczy gry na dawnych instrumentach szarpanych w Konserwatorium w Sewilli.

JAVIER NÚŇEZ

został uznany przez krytyków za wirtuoza klawesynu, niezwykle ekspresyjnego i obdarzonego szczególnym upodobaniem do ornamentyki.

Obecnie występuje  zarówno jako solista, jak i wykonawca partii basso continuo w wielu krajach Europy, Ameryki Południowej i Środkowego Wschodu.

Jest członkiem takich zespołów, jak: Accademia del Piacere, More Hispano i I Fedeli współpracując jednocześnie z takimi zespołami, jak: Sewilla Baroque Orchestra i Camerata Iberia. Występował także jako solista z taki orkiestrami, jak: Orkiestra Symfoniczna Balearów (Hiszpania) lub Reyjkavijk Kammersveit (Islandia).

Nagrywał dla wielu rozgłośni radiowych ( RNE – Hiszpania, WDR3 – Niemcy, O1 – Austria, czy RUV – Islandia) oraz dla takich wytwórni, jak m.in.: Carpe Diem, PAN Classics, Passacaille, czy Glossa.

Urodził się w Sewilli w 1973, uczył się gry na klawesynie u M. Nieves Gomeza w Konserwatorium w Sewilli, uzyskując najwyższe noty. Swoje umiejętności doskonalił u takich mistrzów, jak: Andres Cea i Tony Millan.

Jako stypendysta Departamentu Kultury regionalnego Rządu Andaluzji w 1997 rozpoczyna studia u Jacquesa Ogga w Królewskim Konserwatorium w Hadze (Holandia), gdzie uzyskuje dyplom jako solista. Następnie bierze udział w kursach mistrzowskich u renomowanego klawesynisty i organisty Davitta Moroney’a, od którego otrzymuje wiele cennych rad.
W latach 2007-2013 uczył gry na klawesynie i wykonywania partii basso continuo Konserwatorium w Palma de Mallorca.